heartbeat

Sabtu, 29 September 2012

Kedut







si anak ini sudah lama tidak menjenguk ibunya di kampung lalu mengambil satu keputusan iaitu mengambil cuti dalam jangka masa yang lama untuk menghabiskan masa dengan ibunya yang tercinta.Dia membawa sekali satu - satunya anak kesayangannya dan juga menjadi satu - satunya cucu emas kepada ibunya.Lalu si anak ini mengkhabarkan berita indah ini kepada ibunya yang tercinta di kampung.



alangkah gembiranya si ibu ini apabila anak kesayangannya ingin menghabiskan cutinya bersama - sama dengannya di kampung.Lalu keluarlah si ibu ini dengan agahnya dan menceritakan khabar indah itu kepada orang kampung.Si ibu terus membeli barang - barang dapur untuk menyiapkan makanan kegemaran anak dan cucu kesayangannya.Entah kenapa gembira sungguh hati si ibu itu sehingga dilupanya terhadap garisan - garisan kedut yang muncul diwajahnya.Semakin hari semakin jelas garisan - garisan kedut itu.




pada hari perjalanan itu, si anak itu memandu keretanya.Anaknya pula duduk disebelah sebagai penumpang.Tiba - tiba si anak memandang wajahnya di cermin.





"Oh....wrinkles..." si anak mengadu apabila melihat garisan kedut di sekitar matanya.
"Whats wrong mama?" anaknya melihat ibunya kerisauan itu.
"Wrinkles around my eyes...its getting clear and everybody can see it.." si anak itu kerisauan akan garisan kedut di sekeliling wajahnya.





kasihan anak kecil itu kerana dia tidak memahami masalah yang dihadapi oleh ibunya.Walau bagaimana pun, pemanduan itu diteruskan oleh si anak sehingga selamat sampai di rumah ibunya.Sampai sahaja dikampung terus si anak dan anak kecilnya disambut oleh ibunya tercinta.Si ibu memeluk tubuh badan si anak yang sudah membesar itu.Dipeluk dan dicium seperti ketika si anak itu masih kecil.Si ibu segera memeluk dan memangku cucu kesayangannya dan dibawa masuk kedalam rumah itu.Si ibu menunjukkan bilik itu diduduki oleh mereka berdua.Ketika itu si anak terlihat wajahnya dan ibunya di cermin solek.





"Ibu..tengok mata saya ni..kedut.." si anak risau lagi.
"Itu petanda anakku.." si ibu memegang bahu anak perempuannya itu.





si anak tidak memahaminya tetapi dia tersenyum melihat kedut - kedut di wajah ibunya.Kedut - kedut di wajah ibunya lebih banyak daripada wajahnya.Si anak gembira berada disisi ibunya sepanjang cuti itu.Anaknya pula gembira tanpa memikirkan langsung masalah kerana dia masih kecil lagi.Anak kecil itu masih kecil lagi untuk memahami masalah orang dewasa.Namun malam itu, anak kecil itu tidak mahu tidur.Sudah puas ibunya memujuk, tetapi anak kecil itu masih tidak mahu itdur.Si anak sudah berputus asa lalu disuruhnya ibunya memujuk anaknya itu.





"Kenapa cucu opah ni tak nak tidur?" tanya si ibu itu.
"Sebab saya sedang fikirkan sesuatu.." jawab anak kecil itu.
"Cuba bagi tau kat opah..apa yang cucu fikirkan.." si ibu mengusap kepala cucunya itu.
"Kedut dimuka saya ni.." jawab anak kecil itu.





si ibu itu tergelak besar.Masakan anak kecil mempunyai garisan kedut.





"Cu, cucu mana ada garisan kedut.." si ibu tersenyum sahaja.
"Mama selalu mengadu kedut sana, kedut sini, kedut sana, kedut sini.." jawab anak kecil itu.
"Cucu sayang opah..." si ibu memangku cucunya di pangkunya."Kedut - kedut di wajah opah dan mama cucu itu bermakna.." kata si ibu.
"Tanda?" anak kecil itu tidak memahaminya.
"Garisan - garisan kedut di sekeliling mata si ibu menandakan yang si ibu itu tidak tidur malam kerana risaukan anaknya sepanjang waktu malam....garisan - garisan kedut di mulutnya pula menandakan si ibu itu akan memarahi dan meleteri anaknya kalau si anak itu membuat salah....garisan - garisan kedut di dahinya pula menunjukkan si ibu berfikir bagaimana dia hendak membesarkan anak - anaknya dengan 4 tulang keratnya...segala usahanya dan kasih sayangnya hanya untuk anak - anaknya..." jawab si ibu itu sambil mengusap - usap kepala cucunya.





si anak yang mendengar kata - kata ibunya mengalirkan air matanya kerana terharu dengan pengorbanan yang telah dilakukan oleh ibunya ketika untuk membesarkannya.Akhirnya dia sedar bahawa garisan - garisan kedut di wajahnya memberi makna dan tanda di dalam hidupnya dan dia harus berbangga dengan setiap garisan kedut di wajahnya itu.Dia segera memeluk ibunya disitu.





kepada wanita - wanita luar disana, berbanggalah dengan diri anda walau siapa pun diri anda.



Isnin, 17 September 2012

Majlis Pertunangan My Brother


Assalammualaikum dan selamat sejahtera semua, :)







Hari neh aku gembira dan happy, tapi dalam masa yang sama, aku stress dengan PSM dan SV. juga stress dengan LI, hahahahaha. tapi semua stress tuh hilang bila aku teringat hari semalam. seronok sangat, akhirnya majlis itu berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. 


amek berkat dulu!!!~~


Entry neh nak bercerita daripada awal sampailah akhirnya majlis pertunangan abang aku neh haaaa. Bermula dengan aku membeli tiket ke KL di Sri Putri. Puuuiiihh!!! Bapak mahal hargenye, apehal? Sampai RM35 haaaaa, aku naik terkejut kat ctuh, takpelah, aku pikir nak balik je neh. Sampai je TBS ( Terminal Bersepadu Selatan ), terkejut kemain aku neh haaaa, ramai betul yang balik, apehal eaaa? Aku tengok, semua muka fresh je, hehehe, aikk??? Baru habis orientasi seminggu dah balik ke adik – adik ??? hehehehe, alah, gurau je la. Aku pown belilah tiket KL – JB, aikkk? Harge still sama? Apekejadah neh? Takpelah, tarik napas, hembus, tarik napas, hembus. Terus balik. Sampai je rumah, mak aku bedal ajak pergi Tesco, aku pown menggagahkan diri ini semangat pergi ke Tesco. Sampai Tesco, aku cari bahan – bahan nak buat kek, pilihan aku, sudah tentulah Van Houtten. Even mahal, tapi, aku rasa, serbuk tuh paling okayhlah. Aku berniat nak buat kek cokelat moist kukus, tapi disebabkan nak cover masa, so, aku just bakar dalam oven.

cokelat Van Houtten

Keesokan harinya, iaitu hari Sabtu, pagi – pagi dah aku sediakan semua bahan nak buat kek. Perlahan – lahan aku ikot resipi dalam internet, bezanya, aku just bakar, tak kukus, sebab dah kekurangan masa, sebab pukul 3 dah nak bergerak. Lebih kurang pukul 3, kami sefamily pown bergeraklah ikot jalan lama iaitu melalui Putrajaya, Sepang, Tanah Merah, Lukut, dan PD, yeaaahhhh! Sebab aku neh jenis tak seberapa nak tidur, jadi, sebelum Balai Polis Tanah Merah Site C, aku nampak 3 buah trak tentera 3 tan taw ( cheh, bedal je ko sebut 3 tan kan syazyan ) kat tepi ladang kelapa sawit. Pulak tuh, aku ternampaklah brother – brother tentera yang hitam berkilat tuh dengan 1 set baju celoreng tuh. Tiba – tiba aku teringat yang Apis ada cakap dia masuk hutan bulan 10 neh. Tiba – tiba je aku tanya ayah aku.


Aku : abah, abah dulu masuk hutan watpe ea? Main cak – cak ngan cik rimau ke? Hehehehe ( aku sengih )

Abah : mana ade! Heeeyyyy, kiteorang berlatih dalam hutan tuh. Adalah aktiviti kiteorang dalam tuh. Abah just jaga – jaga diorang je, jangan bagi lari.

Aku : alah, adik bukan tanya abah buat ape kat diorang, adik tanya abah watpe dalam hutan tuh

Abah : ouhhh, macam biasalah, pagi, semayang ( solat ) Subuh, lepas tuh ade kawad dalam hutan tuh, lepas tuh makan , kalau ade kelas, kelas kat bawah pokok, lepas tuh makan tengah hari, lepas tuh berkawad, tak pown force gerila ke, bla bla bla bla …

Aku : ouhhh ( dalam pikiran teringat kat Apis ), alah abah, tuh dulu, zaman abah ade komunis, zaman sekarang?? Main cak – cak ngn cik rimau ke? Ke sergah cik bi (babi hutan)

Abah : gilo kau, berlatihlah, tentera kene stay calm, kalau dia nebes, abislah 1 kumpulan dia, jadi, nak jadi seorang tentera kene banyakkan bertenang dan tak boleh gugup dalam bertugas. Peranan tentera neh dia bukan saja pegang nyawa dia, tetapi keseluruhan nyawa rakan – rakan dia.

Aku : ouhhhhhhh!


Okayh, stop perbualan dengan ayah aku kat ctuh, sebab mak aku pulak menyampuk dan aku menyampuk sampailah terkeluar cerita lain pulak. Wahahahaha, anak beranak memang macam tuh kan?


Sedara mare guwer dan ayahku

Sampai je dekat PD, tuh satu hal pulak! Nak naik rumah abang aku yang 4 tingkat tuh, memang berpeluhla, sesak napas. Nasib baik dah berlatih naik 5 aras dekat MA7 neh, hehehe, so, kurang rasa sesak napas ke, lelah ke, hahahaha. Malam tuh pulak, aku hangout dengan Ainur, wahahaha, bercerita dengan dia pulak. Gosip2 sama itu budak, kalau nak gossip dengan dia, kene tempeh 1 bilik hotel semalaman, berceritalah sampai larut malam, sampai tertidur, hehehehe.

single beb!
Rombongan meminang, dia nak sangat pegang cincin, hahaha

 

Tibalah hari esoknya, iaitu hari Ahad, hari majlis pertunangan. Gathering oleh semua sanak saudara, then, kami pown bertolak ke rumah pihak perempuan. Dalam rumah tuh, kiteorang perlahan – lahan masuk ke rumah kak Elina. Dalam rumah tuh, kiteorang duduk bersimpuh, tapi aku sibuk snap picture, samalah dengan kak Nurul, kazen den. Tetapi, kak Nurul hebakkkk!!! Dia dengan DSLR die,,,, perrrrggghhh! Aku pown nak sebijik gak! Lepas tuh berbincang, berdiskusi, ber ape – apelah, tibalah masa untuk mak aku sarungkan cincin di jari kak Elina. Masuk je ke dalam bilik, kak Elina duduk menunggu di tepi tingkap, sekali pandang, macam zaman dulu – dulu. Die berpakaian serius ringkas, tapi, die dah kurus, ayah aku pown cakap mende yang sama. Lepas dah sarungkan cincin, kami bergambar – gambar dan MAKAN! Hehehehe.



Lepas dah makan, kiteorang singgahla kat pantai Teluk Kemang dan MANDI! Aku neh kan hantu air, biar tak dapat mende lain, asalkan dapat mandi kat pantai, malam tuh jugak kiteorang balik KL. Still lalu kat laluan yang sama, cuma, lampu – lampu kat hutan ( bukan hutan, tapi ladang kelapa sawit ) di tutup. Gelap gilerr! Yelah, taknak bagi tentera – tentera tuh cabut lari kowt, wahahahahahahaha. Sampai dekat Sepang, barulah cerah, ada lampu, adeeehhh, entah kenapa, penat sangat aku sampai tertidur aku dibuatnya dekat rumah. Bangun 5 pagi untuk solat Isyak, adesss.



Nasiblah hari Isnin cuti, jadi, dalam pukul 3.30, aku bertolak dari TBS ke JB, haaaiihh, sengih seorang diri, TAPI! Gastrik menyerang aku on the way nak pergi TBS. kemain pedih aku menahan, nak sedut napas pedih, nak keluarkan angin pedih, adesss! Nasiblah bas tuh berhenti dekat perhentian kecil sebelum Pagoh. Aku pergi toilet, and then belilah buah jambu.



Aku : alah, bro, cikitlah asam neh, nak banyak – banyak, ( aku sengih )

Tentera – tentera ( entah dari mana muncul ) : ouh, mengandung ke ( tiba – tiba menyampuk )

Aku : kurang hajorr!


Kan dah kene sound setepek dengan aku, haaaa, apesal tentera suka cari pasal dengan aku neh haaa??? Deeemmm! *aksi hentak – hentak kaki yang tak comel langsung



Alhamdulillah, sampailah aku dekat MA7 neh dengan lelahnya ( sebab takde lif ), hahaha, bermulalah untuk stress esoknya. Alhamdulillah, tak sabar untuk majlis perkahwinan pulak. And then, turn aku pulak, Ya Allah, J

bakal kakak ipar, :)


Rabu, 12 September 2012

Kisah Latihan Industriku

as salam mualaikum dan selamat sejahtera semua






maaf, lama sangat nak hapdet blog, yelah, aku buzy sangat dengan life aku sampai terabai blog aku neh, maaf, aku lupa yang aku ada pembaca, :) 






hari neh aku nak bercerita tentang kisah latihan industri aku sepanjang 3 bulan neh. well done kepada diri aku sebab berjaya menghabiskan latihan industri dengan jayanya. tersenyum aku dibuatnya apabila teringat kisah - kisah lalu. 






hari pertama adalah perkara biasa jika nampak janggal di opis, hehehe. waktu tuh, aku agak lambat untuk adapt dengan suasana kerja disitu. tapi, apa yang best dan cun nya, aku dapat MC seminggu. wahahahahaha, heaven siooot! padahal guwa MC sebab demam campak. tercampak aku dekat atas katil selama seminggu. dulu, aku praktikal pown cuti seminggu jugak, tapi yang tuh kes eksiden, keh keh keh, lawak betul. 


lepas demam campak, aku terus "dicampakkan" pelbagai kerja di opis, hehehe, takpelah, demi ilmu, aku ambil semua kerja tuh. alhamdulillah, ilmu baru diperolehi daripada kerja - kerja tuh semua. dalam pertengahan merangkak untuk menghabiskan masa praktikal, ade muncul beberapa masalah, dan aku juga mengenali orang baru, means, bukan calonlah. 






senang cerita, praktikal kali neh banyak kerja dan ilmu aku perolehilah, kompem. penuh dah lappy aku neh dengan hasil kerja. eh, report tak start pape neh, ape nak jawab neh? slide langsung tak tengok. tajuk PSM pown takde lagi. 






suasana praktikal kali neh juga berbeza bagi aku. dahulu aku boleh buat perangai sendiri, dekat sini, aku kene jaga imej aku dengan lebih proper. kadang - kadang aku neh degil gedegak, jadi, aku ikowt kepala aku sendiri je. orang marah aku, aku buat dek je. janji, aku setelkan semua kerja aku. inshaAllah. semoga, perkhidmatan aku memuaskan mereka semua di sana. 






tak tipu juga, kadang - kadang, suasana kerja tuh sangat stress, hehehehe, tapi semua orang cakap, tuh adalah realiti dunia yang harus aku hadapi apabila berkerja, jadi, aku tabahkan hati. :). aku bernasib baik dilahirkan untuk terusan independent. 






yang penting, praktikal kali neh banyak mengajar aku perkara baru. banyak pengalaman aku dapat, dan aku seronok. paling penting, aku dah dapat apa yang aku mahu. 

namun, paling sure, sekarang aku gembira, sebab secara teknikalnya, aku discharged daripada sebarang pemerhatian klinik Gynae HSAJB, :). syukur dan seronok tak terkata. cuma, aku nak mintak solution, ada tak penawar untuk orang yang takut darah SENDIRI? adessss!




selamat tinggal, :)



Isnin, 10 September 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri 2012


Assalammualaikum dan selamat sejahtera semuanya, J

Even raya sudah hampir tamat, aku tetap mahu hapdet, miahahahahaha


Jeles meles aku kemain bila tengok semua blogger update cerita pasal hari raya diorang. Even, sambutan hari raya aku tak seberapa, well, the Eid must disambut! Hamek kau kecampuran bahasa di situ. Semangat raya tuh memang syiookk, sampai aku memang semangat nak buat kuih raya. Kiteorang buat 2 jenis kuih je, iaitu kuih arab dan kuih cornflakes madu.


Perggghhhh, nak buat 2 jenis kuih tuh pown dah kujur beku kaki neh haa buatnya. Aku tak terbayanglah orang yang ambik order untuk beratus – ratus kuih tuh. Perrgghhh, aku dah patah tulang buatnya. Dengan kek batik yang terlebih biskut marrie, bhahahhahaha.


Actually, 2 hari sebelum Hari Raya, aku disahkan demam, waaaaaaa, aku demam. So, aku cepat – cepat berlari ke klinik berhampiran, tetapi, semuanya sudah tutup, tutup untuk raya. Menangis aku dihadapan pintu klinik yang sudah tertutup rapat itu. Kemudiannya aku pergilah ke klinik Mediviron, tuh la satu – satunya klinik yang masih bukak, amek MC, then bayar, langsai RM50 daripada Kak Zura. Muehehehehehheeee.


Buat kuih raya pown dalam keadaan demam demam, batuk batuk, selesema selesema macam tuh la. Kuih 1st aku buat ialah kek batik. Korang carilah resipinya sendiri, mudah je. Masa nak buat kek batik tuh, esen vanilla takde taw. Aku puaslah korek – korek dapur mak aku tuh, langsung tak jumpa. Mak aku pulak, berjimba dekat Giant aku rasa. Aku col tak angkat – angkat, so berjimbalah tuh. Last – last aku tukar esen vanilla dengan air daun pandan yang aku tumbuk – tumbuk. Sodap juga kek batik aku tuh. Langsai jugak dalam perut – perut orang yang datang rumah aku beraya, hehehehe.









Dekat kampung, hari raya kedua, berjalan aku kat kampung tuh. Berjalan ke Batu Gajah, sempat juga nak masuk UTP dan UiTM, just aku rasa, semak je, hehehehe. Lepas tuh, berjimba pulak dalam Kellie Castle. Dekat situ, aktiviti wajib, photoshootinglah. Lepas dah duduk lama – lama kat Kampar tuh, beralih arahlah aku ke Port Dickson, hehehehe, negeri tanah tumpahnya darahku.


Dekat PD, berjimba juga aku. Tak kusangka tak kuduga, murah betolll tudung dekat situ, berborong tudung aku kat ctuh, hehheee. Kesempatan harus di ambil. Kemudiannya, usyar tentera pulak. Semangat aku neh mencari bakal suami daripada tentera. Hahahaha, biasanya, kalau semangat, takkan dapat, haaaiiihhh, biasanya, yang aku nak, aku takkan dapat. Mungkinkah? Takpe, jodoh tuh rahsia Allah S.W.T. aku terima seadanya.


Aku dah cakap kan? Raya aku tak seberapa, tapi, masih lagi meriah dihatiku. Aku tunggu Raya Aidiladha pula, tuh pown semangat juga, macam biasa, balik PD, hehehe, nak mandi laut Teluk Kemang.


Selamat tinggal readers, wait for the next entry pulak, jeng jeng jeng jeng.