Langkau ke kandungan utama

latihan industri

Latihan Industri.


Honestly, aku memang sangat bosan ketika li, sebabnya li aku takde kawan..korang bayangkan, aku sorang – sorang je student praktikal..memang aku begging for friendlah aku kat situ...tapi aku suke mengimbau kenangan – kenangan lama...indah kenangan li ni..walaupun bosan...aku masih menganggapnya kenangan yang sangat bermakna di dalam hidup aku....


Aku melapor diri 7hb12thn2009...aku pakai baju kurung berwarna coklat, selendang coklat cair and 3 beg aku bawak...1 beg berisi brg2 aku..1 beg berisi air botol and makanan..1 agi berisi telekung,..almaklumlah...aku tak suka pinjam2 kain semayang ni..sampai kat plaza Masalam tu sebelum pukul 8 agi..tapi dia suruh aku tunggu sampailah pukul 10 pagi..fedup dowh...aku macam orang gilak...akhirnya pada pukul 10 am lbh..aku dibawa oleh akak ni ( aku tak igt nama akak ni..tp akak ni baik sgt..sgt suke tegur aku..hehe ) pergi jumpa en.riza, ppu cds..aku diberi taklimat ringkas mengenai waktu kerja, and segala mcm lah..semuanya...bosan..no other word, B.O.S.A.N.


Pastuh 3 minggu aku kat cawangan sistem maklumat ukur bawah pengurusan en.mathavan ppu smu..1st aku kat unit pendaftaran & rekod, ketua unit dia puan Zainab..so, ada akak ni yg ajr akulah, akak Fisha..sgt2 comey orgnyer..tetapi suaranya sgt2 lantang..hahaha...minggu yg seterusnya, aku kt unit surihan kerja luar..wah unit ini sgt bosan, krn pd waktu itu, server down, maka aku join abg Is tengok N.A.R.U.T.O. kowt...dr pg smpi lah ke ptg..mengadap itu kartun..and then aku tukar agi unit kat unit hak milik warta...aku rasa, unit ni plg tak amek port pape pun..rilek je..hahaha..yela..sebab unit ni berhubung terus dgn client..takde bos sangat..tp time ni aku taklah bosan sgt sbb ade bdak2 uitm, so ade r kwn kan???hahahaha....


And then masuklah thn baru, thn 2010, bdak2 uitm dah abis li..tggllah aku ni sorg2 je yg masih berjuang...dtglah ofis tu pukul 8 balik pukul 5 ptg..berteduh, brpns, berhujan dgn motor kriss aku tuh..berjasa sungguh motor tuh ngn aku..bln 1 full aku kat unit cps..masa kat unit cps, mmg mencabar iman aku lah..sebabnya, ade sorg pekerja dia wajahnya merupai faridzuddin..aduh!!!!bengkak hati aku ni..tlg!!!oh, dlm bln 1 gak aku sdg memaksa ayh aku utk belikn motor baru,sbbnyer motor kriss tu xde roadtax..tp aku selambe bwk g s.alm...aku kene pki motor baru sbbnye ialah aku kene g Klang dlm bln 2 utk keje luar...


And then aku tuka kt unit cds, aduh, tlg r,,kt unit cds, aku byk denga org mengumpat..tak psl2 aku dpt dosa kowt???Dah r server down..aku sempat blaja scan pa je tuh?adoi...ntah pe lah markah kt report aku..prob besar dekat selangor adalah server...terutama di shah alam...aduh..kat mana – mana ja..aku cpt2 berdoa agr masa li semakin menghabiskan sisa – sisanya.hari terakhir aku kat unit cds, ketua unit tu ksik aku bwk blek standart sheet module..die suruh aku rebus and minum airnya..bengong sungguh..hahahaha....mse kt cds, aku tau, lagu wali band – cari jodoh sgt2 femes...adoi...


8hb2thn2010 aku melapor diri kat pejabat JUD Klang..aku amek jud timur..hahaha..ade cite lwk kt cneh...aku melapor diri kt en.khuzaily, penolong ds timur..masa tu nk pilih partie ukur, dia bg aku mcm2 option...tp aku brmnt dgn nme Mohd Firdhaus...tp biler aku denga en.Khuzaily kata dia garang, kecut perut aku..so, dia introduce kat aku partie Mohd Haisyam..aku diam and tak amek port pun..asalkan aku ade partie and cikgu utk mengajar sudah..kt jud aku byk nk story mory..sbb aku lama giler kat cneh..hampir 3 bln r...


Ntah macam manalah kan..after melapor diri tu, aku eksiden kat terowong sebelum tol sg.rasau???Tersasau aku kat ctuh..enfon aku tercampak jauh!!!hahaha..fon aku sekali eksiden...akibatnya aku dpt cuti seminggu..hahaha, tp aku amat berterima kasih dgn lelaki India yg telah membantu aku tu, aku doakan agr Allah bg dia hidayah..dlm cuti tu, boleh plak en.Dolah, lecturer aku nk dtg melwt..adoi..aku pon terpaksa honest ckp yg aku eksiden..pastu die bwk mulut kt kwn2 aku yg li kt kelantan..geram tol...hahaha..pas semgu tu, aku still sakit agi..tak le gelak or bersin, kalau tak, dada aku rasa sakit sgt2..pinggang aku pon sakit gak...naik je opis, en.Khuzaily kata aku ikut partie en.Haisyam..hah?Sudah..dah lah aku tak knl spe en.Haisyam ni..aku just dpt nombor fon jek...


Nak tahu kenapa diorang masukkan aku bawah partie en.Haisyam?Entah..aku pun tak tahu..yg aku tahu, aku nk blaja je...1st site aku kat Cheras, Batu 11..perkampungan org Cina..sampai je, aku disambut oleh beberapa anjing yg sudah menyeringai kt aku..sial!!!!terkejut aku disitu...encik2 yg len pula kenekan aku dgn anjg..ish!!!!Aku tak tahulah kenapa aku takut dgn anjg...aku takut gigi dia..ada anjg cube kejar aku mse aku ngukur,,aku berlari kt en.Haisyam..boleh plak diorang bantai gelakkan aku...huhu..rasa nak menangis je kat ctuh tau...kat ctuh gak aku masuk church and dlm church tu ade mcm2 binatang..katak pun ade..tp bkn sebrg katak..katak yg sgt2 besar berwarna hijau..geli aku..pastuh kat ctuh gak aku tengok 2 buah rumah yg dijdkn tempat meyembelih daging babi..hahahaa...bau nya..harum semerbak..smpi kasut aku melekat baunya..tak psl2 kene samak...buekkkk!!!!Nak muntah aku ni biler igtkn balik....


Itu site kt Cheras..hahaha..kat Ampang plak, adelah aku buat kerja..byk tekan2 kt toughbook..tp aku suke tekan2 kt toughbook...sebab sng...aku memang tak suka mencerap kowt...2 je site aku..Ampang and Cheras, tapi, banyak pengalaman yang diceritakan oleh en.Haisyam, mandur cerita kat aku...seronok aku mendengarnya..walaupun aku keseorangan time kerja luar, tapi aku tak terasa bosan, sebabnya kerjanya bergerak..and en.Apiz and en.Boy suka usik aku..en.Carlos pula dengan perangai macho die tuh..en.Zainuri pula innocent je orgnyer...yang sure, en.Mizi a.k.a abg Mizi, org yang suka makan..and kuat makan...hahaha...


Perangai diorang yg macam2 tuh yang buat aku tersengih je..masa aku join group tu, en.Boy je yang tak kawin agi, ops, en.Haisyam sekali yeh..lupe plak nak mention nama dia..lagi satu, kalau ade je awek2 lalu, memanglah berbunyi walkie talkie tu..hahaha..paling tak boleh blah, masa kat Cheras, ade plak org Cine kowt pndi menyanyi semua bahasa dalam toilet..sedap pula suara tu..en.Haisyam sampai pandang atas nak tahu sape nyanyi..haha..itu 1st day aku pergi site..seronoknya kat site, aku tak bosan..


Tapi aku feeling betul kalau kat opis jud..masa tu en.Dolah nk dtg melwt..agknya aku tak bese lelaki ramai kowt..sekali aku masuk opis, opis itu dipenuhi dengan lelaki..hahaha..panik sebentar aku weyh..tapi pastu aku dah biasa pon..lama – lama aku dah biasa dengan lelaki – lelaki dekat jud tuh..tapi plg best, aku tak boleh lupalah, aku boleh tak cam en.Apiz and en.Mizi pakai baju casual..hahaha..en.Mizi cakap aku lawa pakai baju kurung..hahaha..tersipu – sipu malu aku dibuatnya..ngee!~


And then aku kene presentation pada 7hb4thn2010, ntah papelah presentnya...soalan yg keluar pun soalan yang tak de kaitan, tapi jawab je lah kan???Hahaha, but thanx to en.Haisyam sebab banyak tolong aku buat laporan, mengajar aku ni yang masih tak paham – paham about ukur ni sampai skang ( not my main course kowt ), tolong aku guide line macam mane nak buat slide...everything terima kasih...


Aku berasa bersalah sebab tak dapat nak ucap kat dia...tapi entah bilalah dapat...sekarang ni aku bukan berada di bawah tanggung jawab dia lagi..suka hati dia rasanya, tiada bebanan..hahaha..seorang lelaki yang sangat bertanggungjawab..aku harap, one day, aku akan tahu apa yang aku cari kat dunia ni..pastinya aku merindui kereta en.Haisyam, lawak and cerita mandur...usikan daripada en.Carlos a.k.a en.Azahar..2 beradik ukur iaitu en.Apiz and en.Boy..perangai en.Mizi a.k.a abg Mizi yang shengal tahap babang, dan wajah innocent en.Zainuri...


Sekarang aku dah habis pun menjalani latihan industri selama 5 bulan..macam – macam yang aku jumpa, macam – macam yang aku kenal, macam – macam jenis orang yang aku jumpa, macam – macam masalah yang aku temui dan semuanya aku hadapi dengan bantuan Allah s.w.t...sebenarnya li ni memang elok dijalankan..sebab bagi experience..and aku sebagai last descendant yang menggunakan sistem lama dalam JUPEM, bangga kowt..lepas ni dah start e-kadaster,hahaha...tak sempat aku nak berpeluang nak belajar, tapi maybe aku futher study, aku akan li sekali lagi di JUPEM ( but not JUPEM sngor r ), aku akan belajar e – kadaster.


Sekian terima kasih kerana membaca coretan hati saya ini, coretan saya ini bukan nak jatuhkan air muka orang, tetapi kenangan saya..yang akan saya ingati buat selama – lamanya.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sally & Rozy

Assalamualaikum. Perghhh. Tajuk neh, risau aku nanti bila tuan dia baca dan saman aku.  ini tiktok Rozy yeh. Dia dh maju berbisnes.  Secara jujurnya, aku lebih tua daripada diorang. Makanya, aku bukan peminat tegar diorg sampai nak stalk bagai. Tapi kalau video dia lalu, aku view, like je la. Well, dulu, masa aku muda remaja, iye, aku boleh stalk bagai. Tapi, kalau hang cari pasal dengan aku, macam biras aku tuh, memang aku cari sampai remaja dan aku cerita ke mak mertua aku. Nasiblah hang. Ok, hari neh taknak cerita pasal keluarga, tapi nak cerita pasal Sally & Rozy. Ok, si Sally neh baru kahwin. Kemahen seronok yeh, hari majlis memang hang seronok, dapat tahu laki hampa lagu neh perangai, rasa nak teriak keluar anak tekak haaaa. 🤣🤣🤣. Bila tengok video kawen si Sally, rasa nak buat majlis besar besar lagi. Posing, pakai baju lawa lawa, mekap bulu mata Rozita Che Wan. Inai segak haih. Tapi, bila terfikir akaun bank miskin, saya sedar diri. 🤣🤣🤣🤣.  haaa

DiariSeorangLelaki (2)

28.12.2xxx – Kenapalah cepat sangat habis cuti semester ni?Aku mengeluh, tetapi apabila wajah Aina muncul difikiran aku, aku hanya tersengih. “Rindu kat Ainalah” aku mula berkhayal tentang dirinya. Aina juga semakin berani apabila dia berani menghantar MMS kepada aku dengan wajah tanpa sebarang tudung di kepalanya.Rambutnya panjang ke paras bahu.Aku juga mendapati, Aina lebih gemar dan bersemangat apabila perbualan kami diselangi dengan seks.Haah!Peduli apa aku.Normallah tu, semua orang ada nafsu.Perempuan pun ada juga. 03.01.2xxx – Sudah masuk tahun baru.Aina kulihat semakin cantik.Dia sudah mula pandai bergaya.Risau aku sekiranya dia jatuh ke tangan orang lain.Setiap kali aku berjumpa dengannya, dia tanpa segan – silu akan memeluk aku dihadapan orang ramai.Aku tidak tahu kenapa. “Kau Qaiyum?” Tanya seorang lelaki berbadan kurus dihadapan aku. Sedang sibuk aku menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah, ada pula lelaki yang mengganggu aku di perpustakaan itu. “Iye, s

Tutorial : Tagged Nama Facebook Jawi or Unik ID dalam Facebook

as salam dan selamat sejahtera, ya aku tahu, mende neh dah lama tersebar, tapi aku tetap nak berkongsi juga ilmu neh, manalah tahu, dapat pahala, :), jom mulakan tutorial kita??? mula - mula, cari dulu geng kita tuh ( open in a new tab ). contohnya macam aku neh, ade kawan aku sorang neh guna Jawi, aku tak sure nama Cina boleh tak guna?? try r, mana taw jadi, :) lepas tuh korang buatlah ayat macam aku neh dalam gambar,    letak sign " @ ", and then, kita kena copy nama kawan kita tuh, contohnya,   copy nama dalam tulisan Jawi tuh, aku rasa tulisan lain pon boleh jugak, :), arahan short untuk copy ialah ctrl+c . atas permintaan, aku kasik padam wajah dia, hehehe, :P, bila korang dah copy nama fren korang tuh, paste dekat tepi sign " @ " tuh. nanti akan keluar hasil dia macam neh, so kerja korang tekan enter je lah, tahu tak button enter??? haaa, taw kan. shortcut untuk paste ialah