Langkau ke kandungan utama

Twitter

assalammualaikum dan selamat sejahtera semua, hari neh, aku a.k.a saya ingin bercerita mengenai 1 agi laman sosial yang semakin hangat iaitu Twitter. bukan semakin hangat, memang dah ramai penggunanya. sampaikan, ape tah aku nak cakap agi femesnya Twitter neh. 



aku masih ingat lagi masa mula - mula aku ada Twitter, yang aku tahu, masa tuh, follower aku yang pertama ialah ..................... aku akan mention pada penghujung entry ini. 



wokayhlah, disini, aku bukan nak membebel pasal pengalaman aku ada Twitter ke, berape ramai followers aku ke, nak mintak promote ke, aku cuma nak buat Tutorial Menggunakan Twitter. bukannya apa, manalah tahu, kalau - kalau ada yang luar sana memerlukan bantuan ke, huhuhuhu ( padehal diorang boleh search sendiri kowt )



wokayh, worait, kita mulakan dengan interface website Twitter dahulu. 





neh adalah interface untuk website Twitter atau antara muka untuk laman sesawang Twitter ( Bahasa Melayu ). untuk buat account baru, hanyalah mudah dengan klik pada button kuning yang tertulis " Sign up for Twitter ". tulislah segala maklumat yang diperlukan. NEXT! 





neh la Home untuk Twitter. silalah klik untuk Zoom In. kalau nak Open In A New Tab, silalah klik roll tengah2 tuh. NEXT! 





ini ruangan untuk Setting. kiranya, tempat korang nak ubah profile korang sampailah keluar background macam aku neh. aku letak background Chocolate. biar sape - sape yang menjenguk Twitter aku, akan terliuh ( padehal, aku yang terliuh )





kalau korang klik Edit Profile, window neh yang akan display / terpapar. di sini, macam - macam boleh di set. " Account " adalah untuk setting akaun Twitter, sama ada korang nak Protect Twitter atau pon tidak. Protect Twit tuh bermakna, korang kunci Twit2 korang. " Password " untuk pengurusan password. selebihnya, korang please godek sendiri, hehehhhee. 





yang neh untuk menu Connect. disini display semua yang twit korang di Mention oleh followers korang atau sesiapa sahaja. 





yang neh menu untuk Discover. yang neh, function untuk cari kenalan baru kowt??? NEXT!!!!



last but not least, ini adalah Profile korang untuk Twitter. beginilah rupanya jika anda mempunyai akaun Twitter. 



Twitter neh tempat korang cakap sorang - sorang, sebabnya, bila korang twit, diorang baca macam angin lalu je. rasa angin tuh, tapi tak nampak, itulah perumpamaannya bila anda ber Twit2. 



di bawah merupakan beberapa Twit Famous ( Twit Famous maksudnya, ramai followers ) yang FOLLOW aku. some are bloggers, artis pon ade, pemain bola sepak pon, hehehehehe. 


SiLipas, rasanya, korang kenal siapa dia, bloggers. 



yang neh kalau tak kenal, kerat jari cepat, hehehe, Abang Ben



BSA, kata - kata dia sangat unik! 



boxer kedut, kenal tak?? ahahahaa. 



don jelly maaaa, Official Twitter for Muslim Ahmad



yang neh kak Sunah



blogger jugak 



this is! my first FOLLOWERS!!!!! adik angkat aku, Sepul 



biasa, aku guna Tweetdeck untuk bertwitter. mudah, sebab, ada notification untuk sesiapa yang mensi. 




sebelum aku lupa, Twitter neh ade Trending. Trending tuh kira topik hangatlah. 






sekian sahaja Tutorial Menggunakan Twitter. aku rasa, neh bukan tutorial, alahailah aku neh, addeeeehhh!

good bye! 


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sally & Rozy

Assalamualaikum. Perghhh. Tajuk neh, risau aku nanti bila tuan dia baca dan saman aku.  ini tiktok Rozy yeh. Dia dh maju berbisnes.  Secara jujurnya, aku lebih tua daripada diorang. Makanya, aku bukan peminat tegar diorg sampai nak stalk bagai. Tapi kalau video dia lalu, aku view, like je la. Well, dulu, masa aku muda remaja, iye, aku boleh stalk bagai. Tapi, kalau hang cari pasal dengan aku, macam biras aku tuh, memang aku cari sampai remaja dan aku cerita ke mak mertua aku. Nasiblah hang. Ok, hari neh taknak cerita pasal keluarga, tapi nak cerita pasal Sally & Rozy. Ok, si Sally neh baru kahwin. Kemahen seronok yeh, hari majlis memang hang seronok, dapat tahu laki hampa lagu neh perangai, rasa nak teriak keluar anak tekak haaaa. 🤣🤣🤣. Bila tengok video kawen si Sally, rasa nak buat majlis besar besar lagi. Posing, pakai baju lawa lawa, mekap bulu mata Rozita Che Wan. Inai segak haih. Tapi, bila terfikir akaun bank miskin, saya sedar diri. 🤣🤣🤣🤣.  haaa

DiariSeorangLelaki (2)

28.12.2xxx – Kenapalah cepat sangat habis cuti semester ni?Aku mengeluh, tetapi apabila wajah Aina muncul difikiran aku, aku hanya tersengih. “Rindu kat Ainalah” aku mula berkhayal tentang dirinya. Aina juga semakin berani apabila dia berani menghantar MMS kepada aku dengan wajah tanpa sebarang tudung di kepalanya.Rambutnya panjang ke paras bahu.Aku juga mendapati, Aina lebih gemar dan bersemangat apabila perbualan kami diselangi dengan seks.Haah!Peduli apa aku.Normallah tu, semua orang ada nafsu.Perempuan pun ada juga. 03.01.2xxx – Sudah masuk tahun baru.Aina kulihat semakin cantik.Dia sudah mula pandai bergaya.Risau aku sekiranya dia jatuh ke tangan orang lain.Setiap kali aku berjumpa dengannya, dia tanpa segan – silu akan memeluk aku dihadapan orang ramai.Aku tidak tahu kenapa. “Kau Qaiyum?” Tanya seorang lelaki berbadan kurus dihadapan aku. Sedang sibuk aku menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah, ada pula lelaki yang mengganggu aku di perpustakaan itu. “Iye, s

Tutorial : Tagged Nama Facebook Jawi or Unik ID dalam Facebook

as salam dan selamat sejahtera, ya aku tahu, mende neh dah lama tersebar, tapi aku tetap nak berkongsi juga ilmu neh, manalah tahu, dapat pahala, :), jom mulakan tutorial kita??? mula - mula, cari dulu geng kita tuh ( open in a new tab ). contohnya macam aku neh, ade kawan aku sorang neh guna Jawi, aku tak sure nama Cina boleh tak guna?? try r, mana taw jadi, :) lepas tuh korang buatlah ayat macam aku neh dalam gambar,    letak sign " @ ", and then, kita kena copy nama kawan kita tuh, contohnya,   copy nama dalam tulisan Jawi tuh, aku rasa tulisan lain pon boleh jugak, :), arahan short untuk copy ialah ctrl+c . atas permintaan, aku kasik padam wajah dia, hehehe, :P, bila korang dah copy nama fren korang tuh, paste dekat tepi sign " @ " tuh. nanti akan keluar hasil dia macam neh, so kerja korang tekan enter je lah, tahu tak button enter??? haaa, taw kan. shortcut untuk paste ialah