heartbeat

Jumaat, 21 Disember 2012

Twitter

assalammualaikum dan selamat sejahtera semua, hari neh, aku a.k.a saya ingin bercerita mengenai 1 agi laman sosial yang semakin hangat iaitu Twitter. bukan semakin hangat, memang dah ramai penggunanya. sampaikan, ape tah aku nak cakap agi femesnya Twitter neh. 



aku masih ingat lagi masa mula - mula aku ada Twitter, yang aku tahu, masa tuh, follower aku yang pertama ialah ..................... aku akan mention pada penghujung entry ini. 



wokayhlah, disini, aku bukan nak membebel pasal pengalaman aku ada Twitter ke, berape ramai followers aku ke, nak mintak promote ke, aku cuma nak buat Tutorial Menggunakan Twitter. bukannya apa, manalah tahu, kalau - kalau ada yang luar sana memerlukan bantuan ke, huhuhuhu ( padehal diorang boleh search sendiri kowt )



wokayh, worait, kita mulakan dengan interface website Twitter dahulu. 





neh adalah interface untuk website Twitter atau antara muka untuk laman sesawang Twitter ( Bahasa Melayu ). untuk buat account baru, hanyalah mudah dengan klik pada button kuning yang tertulis " Sign up for Twitter ". tulislah segala maklumat yang diperlukan. NEXT! 





neh la Home untuk Twitter. silalah klik untuk Zoom In. kalau nak Open In A New Tab, silalah klik roll tengah2 tuh. NEXT! 





ini ruangan untuk Setting. kiranya, tempat korang nak ubah profile korang sampailah keluar background macam aku neh. aku letak background Chocolate. biar sape - sape yang menjenguk Twitter aku, akan terliuh ( padehal, aku yang terliuh )





kalau korang klik Edit Profile, window neh yang akan display / terpapar. di sini, macam - macam boleh di set. " Account " adalah untuk setting akaun Twitter, sama ada korang nak Protect Twitter atau pon tidak. Protect Twit tuh bermakna, korang kunci Twit2 korang. " Password " untuk pengurusan password. selebihnya, korang please godek sendiri, hehehhhee. 





yang neh untuk menu Connect. disini display semua yang twit korang di Mention oleh followers korang atau sesiapa sahaja. 





yang neh menu untuk Discover. yang neh, function untuk cari kenalan baru kowt??? NEXT!!!!



last but not least, ini adalah Profile korang untuk Twitter. beginilah rupanya jika anda mempunyai akaun Twitter. 



Twitter neh tempat korang cakap sorang - sorang, sebabnya, bila korang twit, diorang baca macam angin lalu je. rasa angin tuh, tapi tak nampak, itulah perumpamaannya bila anda ber Twit2. 



di bawah merupakan beberapa Twit Famous ( Twit Famous maksudnya, ramai followers ) yang FOLLOW aku. some are bloggers, artis pon ade, pemain bola sepak pon, hehehehehe. 


SiLipas, rasanya, korang kenal siapa dia, bloggers. 



yang neh kalau tak kenal, kerat jari cepat, hehehe, Abang Ben



BSA, kata - kata dia sangat unik! 



boxer kedut, kenal tak?? ahahahaa. 



don jelly maaaa, Official Twitter for Muslim Ahmad



yang neh kak Sunah



blogger jugak 



this is! my first FOLLOWERS!!!!! adik angkat aku, Sepul 



biasa, aku guna Tweetdeck untuk bertwitter. mudah, sebab, ada notification untuk sesiapa yang mensi. 




sebelum aku lupa, Twitter neh ade Trending. Trending tuh kira topik hangatlah. 






sekian sahaja Tutorial Menggunakan Twitter. aku rasa, neh bukan tutorial, alahailah aku neh, addeeeehhh!

good bye! 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila - silakan untuk berkomen...segala kritikan anda saya amat hargai