Langkau ke kandungan utama

Cita-cita!~

hari neh aku sekadar berbaring..baring dengan air liuh basi mengenangi telefon yang sudah hilang buat selama - lamanya...otak aku dah penat memikirkan salah siapa sebenarnya bila fon aku hilang..tapi bila malam tuh mak aku SMS aku kata kat aku...

"adik, Allah nak uji adik tu,..sabarlah ye adik.."

akhirnya aku pasrah dengan kehidupan alam ini dan meminta pertolongan dan perlindungan daripada Allah S.W.T...betul cakap mak aku tuh...

utk menghilangkan mood sedeyh neh, aku nak bercerita tentang cita - cita aku neh..yang sentiasa berevolusi sehinggalah sekarang...sekarang????okay..aku stori - mori ea...


- time tadika -
cita - cita aku nak jadi doktor...
tapi kenapa ilustrasi atas neh doktor laki ea?dah puas aku cari yg pompuan, tp xde r..


- time darjah 1 dulu2 -
nk jd flight attendant..yg mcm awan dania tuh, tapi sayang badan aku agak comeyh, jd mak aku gelakkan aku kata kalau aku naik flight, musti flight tuh jatuh..kejam..sadis..hehehehe..

ada ati pulok tuh aku neh..body dh mcm lembu nk bersalin..hahahaha


- time darjah 3 plak -
balek semula kpd cita2 lama, tp twisted cket je..nk jd doktor haiwan, sbb aku sangat menyayangi kucing...tetibe tukar agi..nk jd cikgu...hahahaha

tapi aku kalau ngajar ank org, mati ank org tuh aku tempeleng nyer ari2..


- time darjah 5 -
berubah lagi..kunun ada berhasrat nak menjd penulis tersohor..sebab masa tuh kalau tak silap aku, aku ada buat cerpen pertama dengan bahasa standart kanak - kanak yang masih belum mencapai akal balighnya...

aku dh x igt mne aku letak buku yg penuh ngn hasil tulisan aku yg sangat suci itu


- time form 1 -
tetiba berminat nak menjd ahli sejarah..sejarah A lah katakan..tuh yang tetibe bercita - cita sangat tuh..x pon nak jd ahli arkeologi...


hahaha..sebenarnya cita - cita aku yg neh terpengaruh ngn National Geographic..


- time form 3 -
masa tuh aku agak minat dengan sains, maka aku ada cita - cita nak jadi saintis, tp OMG, kalau r betul aku serius dengan cita - cita tuh, maka life aku untuk lab je..

nasib x jd betol2..nasib aku mengong kt science neh


- time form 4 -
aku keliru time neh..bajet nk jadi saintis...tapi sambung study dalam bidang pengajian kejuruteraan awam..what?!so cita - cita aku nak jadi engineer...maka disini aku telah mendapat 1 matlamat dan visi serta misi iaitu untuk belajar bersungguh - sungguh di dalam bidang awam and further kat politeknik PD ( Diploma ) kemudian dapatkan lesen utk jd kontraktor kelas D kalau aku x salah r...


bercita - cita jugak aku neh ea...hahaha


- form 5 -
cita2 aku nekad, nak jadi engineer tapi bermula dengan kelas rendah dulu..and waktu tuh, aku sangat minat dengan bab struktur tanah, traffic light, and loji kumbahan...peliknya interest aku???

tersenyum dengan perancangan tersendiri..


- umo 18-
aku ditawarkan Diploma Ukur Tanah di UTM ic KL..aku taw ukur tanah neh..aku x berapa minat, tapi memang aku sedeyh sebab aku x ditawarkan Diploma Kejuruteraan Awam di Politeknik PD seperti yang dirancangkan..so aku approve tawaran UTM neh..seminggu kemudian, aku dapat tawaran sambung study kt UiTM...what the fish???lepas seminggu aku dah melabur kt UTM sebanyak rm1250 baru UiTM nak mention kat aku???tapi kt UiTM aku dapat tawaran bidang yg aku nak..but aku terpaksa rejected...sebulan kemudian lagi aku sedeyh,,,aku dapat tawaran Politeknik PD..rupa - rupanya aku 2nd intake..terpaksa jua hati ku yang luluh ini menolak tawaran yang sangat bernilai bagi aku...jd cita2 aku terus direct berubah..daripada civil engineer, terpaksa ubah kepada land surveyor...
penat mengukur brother..aku neh sampai semput giler ngn kos neh taw...


- umo 19 -
semakin dekat dengan ukur tanah, maka aku dapati ukur tanah banyak cabang dan aku mula meminati sumtink yang berkaitan dengan komputer seperti digitizing image, analyse satellite image...tapi aku memang x minat mengukur..penat...ape kejadahnya aku mengukur tuh???


- umo 21 -
present...cita - cita aku adalah untuk menjadi geosptialist..jurugeospatial...grednya sama level dengan PPU JUPEM...sori mori, aku akan isi post sebagai geospatialist...atau carthographist...sebab major study aku ialah Bachelor in Science ( Geinformatics )




berikutlah evolusi cita - cita aku..tetapi untuk permulaan kerja, aku akan kerja apa sahaja...aku x mengira, asalkan kerja aku itu halal sumbernya dan aku akan perlahan - lahan mengorak langkah untuk menjadi seperti apa yang aku inginkan..akhir sekali, aku ingin sekali membalas jasa parents aku..and utk sibling aku..korang kene berusaha bersungguh - sungguh..

Ulasan

Catat Ulasan

sila - silakan untuk berkomen...segala kritikan anda saya amat hargai

Catatan popular daripada blog ini

Sally & Rozy

Assalamualaikum. Perghhh. Tajuk neh, risau aku nanti bila tuan dia baca dan saman aku.  ini tiktok Rozy yeh. Dia dh maju berbisnes.  Secara jujurnya, aku lebih tua daripada diorang. Makanya, aku bukan peminat tegar diorg sampai nak stalk bagai. Tapi kalau video dia lalu, aku view, like je la. Well, dulu, masa aku muda remaja, iye, aku boleh stalk bagai. Tapi, kalau hang cari pasal dengan aku, macam biras aku tuh, memang aku cari sampai remaja dan aku cerita ke mak mertua aku. Nasiblah hang. Ok, hari neh taknak cerita pasal keluarga, tapi nak cerita pasal Sally & Rozy. Ok, si Sally neh baru kahwin. Kemahen seronok yeh, hari majlis memang hang seronok, dapat tahu laki hampa lagu neh perangai, rasa nak teriak keluar anak tekak haaaa. 🤣🤣🤣. Bila tengok video kawen si Sally, rasa nak buat majlis besar besar lagi. Posing, pakai baju lawa lawa, mekap bulu mata Rozita Che Wan. Inai segak haih. Tapi, bila terfikir akaun bank miskin, saya sedar diri. 🤣🤣🤣🤣.  haaa

DiariSeorangLelaki (2)

28.12.2xxx – Kenapalah cepat sangat habis cuti semester ni?Aku mengeluh, tetapi apabila wajah Aina muncul difikiran aku, aku hanya tersengih. “Rindu kat Ainalah” aku mula berkhayal tentang dirinya. Aina juga semakin berani apabila dia berani menghantar MMS kepada aku dengan wajah tanpa sebarang tudung di kepalanya.Rambutnya panjang ke paras bahu.Aku juga mendapati, Aina lebih gemar dan bersemangat apabila perbualan kami diselangi dengan seks.Haah!Peduli apa aku.Normallah tu, semua orang ada nafsu.Perempuan pun ada juga. 03.01.2xxx – Sudah masuk tahun baru.Aina kulihat semakin cantik.Dia sudah mula pandai bergaya.Risau aku sekiranya dia jatuh ke tangan orang lain.Setiap kali aku berjumpa dengannya, dia tanpa segan – silu akan memeluk aku dihadapan orang ramai.Aku tidak tahu kenapa. “Kau Qaiyum?” Tanya seorang lelaki berbadan kurus dihadapan aku. Sedang sibuk aku menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah, ada pula lelaki yang mengganggu aku di perpustakaan itu. “Iye, s

Tutorial : Tagged Nama Facebook Jawi or Unik ID dalam Facebook

as salam dan selamat sejahtera, ya aku tahu, mende neh dah lama tersebar, tapi aku tetap nak berkongsi juga ilmu neh, manalah tahu, dapat pahala, :), jom mulakan tutorial kita??? mula - mula, cari dulu geng kita tuh ( open in a new tab ). contohnya macam aku neh, ade kawan aku sorang neh guna Jawi, aku tak sure nama Cina boleh tak guna?? try r, mana taw jadi, :) lepas tuh korang buatlah ayat macam aku neh dalam gambar,    letak sign " @ ", and then, kita kena copy nama kawan kita tuh, contohnya,   copy nama dalam tulisan Jawi tuh, aku rasa tulisan lain pon boleh jugak, :), arahan short untuk copy ialah ctrl+c . atas permintaan, aku kasik padam wajah dia, hehehe, :P, bila korang dah copy nama fren korang tuh, paste dekat tepi sign " @ " tuh. nanti akan keluar hasil dia macam neh, so kerja korang tekan enter je lah, tahu tak button enter??? haaa, taw kan. shortcut untuk paste ialah